„Öröm a szép köröm”

Egyik nap láttam a Facebookon egy fotót. Anyuka kért segítséget, mert bár egyre jobban kivágja a gyerek benőtt körömsarkát, egyre gyulladtabb! Innen jött az ötletem, hogy az alábbiakat megosztom veletek! 



Több, mint egy évtizede manikűr-pedikűr-műköröm építő vagyok! Benőtt körömmel a kórházból is hozzám küldik a beteget. A műtét ugyanis általában, csak ideiglenes megoldás, ha rosszul van a köröm vágva, hiába a műtét –akár többször is- újra és újra begyullad! Ezért kell megtanulni és a gyerekeinket is majd megtanítani a helyes körömvágásra.

A babák nem születnek benőtt körömmel! A benőtt köröm genetikailag nem örökölhető! A benőtt köröm, mindig az ÉDESANYÁK HIBÁJA! A rossz vágás következménye!

A szalonomba minden anyukát megtanítok erre, mert ha az anya rosszul kezdi vágni, a gyerek később a rossz vágást viszi tovább, és ha hajlamos rá, egy életen át küzdeni fog a benőtt körömmel! (Van olyan családom, ahol a mama már elintézte a férje és a három gyerek körmeit, most mind az öten hozzám járnak!)

Kéz körmeit ívesre, láb körmeit egyenesre!

Alapszabály hogy a kéz körmeit ívesre, a láb körmeit egyenesre vágjuk. Bármennyire jólesne oldalt "felkanyarintani" kivágni! Pont ebből van a baj. A hiányzó sarok helyén, marad egy fedetlen puha hús, ami minden csúszásnál, mászásnál, lépésnél, gyűrődik, nyomódik felfelé, folyamatosan irritálva van. Pici korban még ritkán okoz problémát, (bár kezeltem már 8. hónapos baba körmeit) de a cipő viselésével a rosszul vágott köröm rögtön begyullad és folyamatosan gyulladásba is van.

Még vágva sem volt!
Mi van abban az esetben, mikor még vágva sem volt a baba körme, máris gyulladásba van? Ez azért van, mert a babák körme, nagyon puha és lágy. A hason fekvés, a tipegő, a hálózsák, a csúszás, a mászás, mind-mind igénybe veszi az ujjakat. A másik irritáció a folytonos kapaszkodás, mind a kéz min a láb körmei állandóan feszülnek, ide-oda hajlanak. Ez előbb-utóbb kipirosodással, majd gyulladással jár. A babák körme nagyon könnyen és gyorsan gyógyul, napi 3x fertőtlenítés, és az irritáló tényezők kiküszöbölésével szinte 2-3 nap alatt otthoni körülmények között is gyógyítható. Pár napra érdemes a hason fekvést elhagyni, a hálózsák és tipegő helyett nadrágot és zoknit húzni, a zokni alatt pedig hintőporozni a lábujjakat, hogy ne tapadjanak, hanem csusszannak. ezáltal a feszülést kiküszöbölve.   

Tövig TILOS!
A másik nagyon fontos dolog, hogy körmöt tövig nem vágunk, húsig meg pláne nem. Gyakran hallom, „az ilyen köröm nincs is levágva.”
A helyesen vágott körömnek hajszál vékony szabadszéle (fehér szél) van. Először is azért, mert ha ez nincs, az fájdalmat okoz! A gyerekek nagy többsége emiatt a fájdalom miatt utálja a körömvágást, másodsorban a sérült körömágy a kórokozók táptalaja. Ezért van a rengeteg gyulladt köröm illetve a körömgomba. Meg lehet, nézni, egy hogy olyan körmöt, ami évek, évtizedek óta rágva van. Az ujjhegy kiszélesedik, a bőr megvastagszik, a köröm szinte eltűnik a sok gyulladás következtében. Jó hír, hogy a körömrágásról bárki leszoktatható http://anitavilaga.blogspot.hu/2015/07/szamomra-hihetetlen-de-ma-megneztem.html. Bármikor, bármilyen idős korban. A legnagyobb büszkeségem egy 49. éves férfi, aki 45 éven keresztül rágta a körmeit, és én a születésnapjára leszoktattam róla. Mire jött a születés napja, szép ápolt kézzel lépte át az 50.-et.

Mivel vágjuk?
Nem szeretem a körömcsipeszt. Olyan húsba vágott körmökkel találkozok, hogy néha nekem fáj! Olló és reszelő párti vagyok! Ha íves ollót használunk a hegye mindig kifelé áll (nem a gyerek felé, ahogy mindenki helytelenül tartja, "mert úgy áll kézre" szoktam hallani), ezzel máris elkerüljük a szúrást illetve a körömsarok kivágását. Érdemes tompa ollót használni a szúrt sérülések elkerülése végett, illetve az ollót vagy körömcsípőt mindig fertőtleníteni. Sokszor pusztán a szúrásból adódik a gyulladás, illetve a családtagok egymásra viszik át a fertőzést és a kórokozókat. 



Hogy alakul ki a benövés?
Ha a körmöt túlságosan rövidre vágjuk, illetve a körömsarkat kivágjuk, akkor alatta a puha húsnak nincs védelme. Minden egyes lépésnél, a súly és a nyomás következtében, a köröm széle szinte belevág. Túl rövidre vágott körömnél a hús a köröm szabad szélénél szinte ráfordul, beborítja azt. Ez máris egy figyelmeztetés kell, hogy legyen, hogy a körömnek nincs megfelelő szabadszéle. A folyamatos irritáció következtében, létrejön a gyulladás, majd a fertőzés. Mindezek együttes hatására a lábujj egyre „dundibb” a cipőbe egyre jobban nyomódik, majd ez egy újabb gyulladás és fertőzést hoz magával, kialakul egy ördögi kör. Szakértelem hiányában az ilyen lábujjat, otthon igen nehéz helyre hozni, így rohanunk az orvoshoz, ahol részleges, vagy teljes körömeltávolítás után sebészeti vagy lézeres úton, a probléma azonnal megszüntetésre kerül. Sajnos ez az esetek nagy többségében azonban csak pillanatnyi megoldás, mert a köröm növése következtében a folyamata újra kezdődik. Van olyan vendégem, akinek már 36x volt műtve a körme, de mivel senki nem mondta el neki, hogy mire figyeljen, újra és újra a sebészeten kötött ki.

Én híve vagyok, annak, hogy keressünk előbb szakembert. Ha ő sem tud segíteni, akkor irány a műtő. (Alapos gondossággal válasszunk, vannak sajnos kontárok http://anitavilaga.blogspot.hu/2015/07/volt-ma-egy-esetem-gondoltam-megosztom.html)  

13. év alatt rengeteg benőtt körmöt hoztam helyre. Egyetlen egy fiatalember került végül a műtőasztalra, mert sajnos MORPHY törvénye igaz, hogy mindig az a lábujj sérül, ami a legfájdalmasabb. Az évek alatt, míg hozzám járt, rengetegszer hoztuk helyre, és volt gyógyult és tünetmentes, de ilyenkor mindig történt valami (belerúgott valamibe, ráléptek, oda zárta a busz a lábát stb.) és kezdtük előröl az egészet. Végül közösen úgy döntöttünk, ez mostmár megérett egy műtétre.

Sokszor hallom, ennek már mindegy, ez már olyan régóta ilyen, sose lesz jobb. Ez nem igaz. Akire a legbüszkébb vagyok az egy 65. éves hölgy. Egész élete folyamán küzdött a kőrömbenövéssel. 1 év leforgása alatt helyre tettem, azóta sem volt soha begyulladva, le se tudom írni, milyen hálás érte.

Én úgy tartom, a kéz a lélek tükre. Egy kéz és köröm, legyen az gyereké, férfié vagy nőé, legyen mindig szép, ápolt és igényes, mert mindig a „kirakatba” van.  

A képen a legkisebb lányom keze és lába látható, 4 hónaposan körömvágás után.


Ez az én világom https://www.facebook.com/groups/338815019928000/?ref=bookmarks


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések