„Szoptatás”

7. hónapos a kislányom, mai napig szoptatom. Számomra a szoptatás kettőnk együtt töltött intim pillanata. Na de persze vannak szituációk, mikor az ember lánya kénytelen kiszakadni ebből a komfortzónából.
Emlékszem 4-5 évvel ezelőtt micsoda port kavart, hogy anyák azért lobbiztak, hogy szoptathassanak úton útfélen, nyíltan, szemérmesség nélkül. Tőlem ez nagyon távol áll. Pár éve lent vontunk a Balatonon. Egy szálloda udvarán sétálva, jött velem szembe egy hölgy, akire kendőben rá volt kötve egy olyan féléves forma baba, anyuka pólója keresztül húzva a nyakán, cici kirakva, úgy sétált, hogy az egyik melle szabadon lógott a másikon rajta a baba. A férje mellettük, szemlátomást teljesen természetesnek tartva, sőt büszkén vállalva, hogy mindenki a felesége kilógó melleit nézi.
Szerintem a mai világ, már teljesen fel van készülve szoptatós anyukák fogadására.
Személyes tapasztalatom
Tisza-tavi ökocentrum http://www.tiszataviokocentrum.hu/ mindenkinek csak ajánlani tudom. Gyönyörű, aki imádja a természetet és kíváncsi országunk pici apró csodáira látogasson el oda. Gyerekkel, gyerek nélkül, teljesen mindegy. Egy egész nap kikapcsolódás az egész család számára. A kislányom akkor volt 4. hónapos. Tátott szájjal nézte az óriás akváriumban úszkáló halakat. Olyan gyorsan elszaladt az idő, egyszer azon kaptam magam a kislányomnak ennie kell. Gondoltam kimegyek az autóba megetetem, de a portán felvilágosítottak, van babaszoba. Zárható ajtó, pelenkázó, kézmosó, babaápolási kellékek, szék a szoptatáshoz, kicsi wc a gyerekek számára.

Debreceni Egyetemi Klinika a nagyobbik lányomat az elmúlt fél évben gyakran vittem kemoterápiás kezelésre. Sosem jutott eszembe megkérdezni, hol tudnám a kicsit megszoptatni. Mikor ennie kellett kimentünk a kocsiba, megetettem és mentünk vissza. Legutóbbi alkalommal csak tisztába akartam tenni, igy kértem segítséget, hol tudnám megoldani. A nővérkék nagyon segítőkészek voltak, babaszoba hiányában felajánlották az egyik kezelő ágyat.

Miskolci Megyei Kórház ide kaptunk beutalót különböző vizsgálatokra. Várakozás közben eljött a szoptatási idő. A portán kaptam segítséget, itt is van kialakított babaszoba, tejüveggel ellátva, mosdó, pelenkázó, pad a szoptatáshoz.

A másik óriási dilemma a meddig szoptassunk, meddig egészséges, meddig illik.
Két nagyobbik lányomat 1. éves korukig szoptattam. Az én tudásom, és az olvasatom szerint ennyi ideig van szüksége egy gyermeknek az anyatejre. Egy évesen a gyerekek már mindent esznek.
Nekem nagyon furcsa, hogy mostanság 2-4. éves gyerekek csak cicin élnek, semmiféle táplálékot az anyatejen kívül nem kapnak. Egy 3. éves gyerek már elvileg óvodás, nem tudom, hogy tudja az ilyen szülő ezt megoldani?

Nekem volt egy döbbenetes szituáció az életemben. Egyik ismerősöm gyermeke már iskolás volt. Közösen töltött kikapcsolódásunk alkalmával a 8. éves gyerek oda szaladt anyához, és közölte cicit kér. Anya felkapta a pólót, a gyerek rácuppant a cicire, 1-2 perc elteltével már szaladt is tovább. Döbbenten néztem a jelenetet. Majd mielőtt kérdezni tudtam volna, anyuka közölte a jelenlegi WHO szerint a szoptatás 0-8. éves korig teljesen természetes folyamat, a leválasztást, csak abban az esetben kell elkezdeni, ha a gyerek erre készen áll. Az ő gyereke még reggel és este igényli, illetve hétvégente, mikor együtt vannak. Na jó jó, én ezt értem, de az a gyerek, aki már 8. éves elmúlt és még mindig igényli a cicit, az mikor fogja úgy gondolni, hogy már nincs rá szüksége?
Erre kaptam a választ, senki nem ment még cicivel a szájába az oltár elé. 

A minap olvastam Vida Ágnes babapszichológus blogját. Az alábbi két mondat megmaradt bennem. "Ha hagyjuk a kicsit a maga tempójában igény szerint szopizni, akkor egyszerűen magától elhagyja a szopizást. Hihetetlen, de így van. ... Bár hihetetlennek tűnik, de a gyerekek elválasztják magukat, amikor megérnek rá. Minél inkább biztonságban érzik magukat, annál könnyebben."

Ilyen és ehhez hasonló témák vlogban anitavilaga.









Megjegyzések

Népszerű bejegyzések